Blogger Layouts

Monday, May 31

TERLANTIK TANPA TAULIAH

Uhh… bagaimana mahu mula ye? erm…

Terjadilah satu perbualan antara 2 sahabat yang menjurus pada sebuah persoalan..persoalan yang benar2 mengetuk akal agar mencari jawapan terbaik yang boleh diterima oleh iman..

Akhirnya….kata putus!

--> Tindakan itu tidak perlu diambil kerana boleh mencemarkan imej para duat dan boleh mengelirukan terutamanya bagi yang kurang ilmu mengenainya..kalau imej seorang daie sudah tercemar, siapa lagi mahu mendengar katanya?

--> Mesti dielakkan kerana dikhuatiri sedikit khilaf seorang daie pada permulaan atau di celah2 usaha dakwahnya mungkin menyebabkan hati mad’u terhijab daripada hidayah..

--> Sebagai seorang daie, tindak tanduk diri sentiasa diperhatikan dan sering pula dijadikan qudwah..sedikit tersalah langkah, boleh jadi fitnah pada dirinya, fitnah pada dakwah, dan lebih bahaya, fitnah bagi agamanya..Kebaikan yang dicontohi org boleh menyebabkan kita dapat pahala yg berterusan. Maka demikian pula boleh terjadi kekhilafan yang berjangkit pada orang ramai.. Bagaimana jika khilaf itu dicontohi drpd seorang daie? Buruk padahnya..

Lalu timbullah kesimpulan sendiri daripada saya..

Kita adalah duta..duta Malaysia, duta Islam, duta sekolah, duta ibu ayah, pendek kata, segala yg berkenaan dgn kita, kitalah dutanya..walaupun tanpa watikah..

Jadi apa masalahnya?

Apa kata anda jika sebuah syarikat melantik jurucakap bagi pihaknya tetapi yg dilantik itu tdk menunaikan t/jawab dgn baik,tak mempromosikan kebaikan produk syarikat dan tak menunjukkan imej yg sewajarnya selaku wakil sebuah syarikat? “Ok,awak boleh balik dan kami akan cari org lain.” noktah. begitu kan? pastilah bermasalah..kita duta tapi kita tak menampilkan imej yg baik terhadap apa yg kita wakili..

Penekanannya ialah KITA DUTA ISLAM TAPI KITA TAK MEMBAWA SYARIAT ISLAM.. samada sebahagiannya ataupun keseluruhannya..baik dari aspek berpakaian, peribadi, cara berfikir, pembawaan diri, muamalat sesama manusia dan…semuanyalah. islam tu cara hidup,meliputi semua aspek kehidupan..tapi knp kita ikut Islam dalam hal tertentu SAHAJA tapi dalam hal lain tunduk pd nafsu?

Mahu atau tidak,kita SUDAH jadi duta..jadi,mahu atau tidak,kita harus bawa imej Islam..

Orang menilai Islam berdasarkan Muslim..kalau orang salah mentafsir Islam, mungkin sekali itu salah kita! mahukah kita menjadi penyebab tertutupnya pintu hati manusia drpd menerima hidayah? semata2 kerana buruk akhlaq dan penampilan kita? pernahkah kita terfikir,bila orang tgk apa kita buat,dia akan fikir, “oooh,ni yg Islam ajar pd penganutnya..” kalau baik teladan kita, Alhamdulillah..klu buruk??? di manakah qudwah selaku seorang yg bertuhankan Allah, mengaku Nabi Muhammad sebagai pembawa risalah? bagaimana mahu melangsungkan tugas nabi di zaman serba mencabar ini klu awal2 lagi sudah tersilap langkah?

Bagaimana seharusnya seorang duta? Anda tahu jawapannya…..

Selaku seorang pembawa risalah,adalah amat mustahak kita menjadi qudwah kpd org lain.. bisa aja orang bilang tindakan yg salah itu sbg betul kerana melihat pendokong risalah sendiri ‘membenarkan’ dgn tindakannya..sapa mau tanggung dosanya?

Duta kecil atau duta besar, pokoknya kita tetaplah duta. meskipun terlantik tanpa tauliah!

p/s: lupa nak maklumkan..ini isu IKHTILAT SIBER! wAllahua’lam..

0 comments: