Blogger Layouts

Sunday, October 30

.:: Untuk Kalian, Adik-adikku ::.





Bismillah..

Djabir R.A berkata, saya telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Syaitan telah patah harapan untuk disembah kembali di jazirah Arab, tetapi ia tidak patah untuk merosak hubungan satu pada yang lain..

Sebuah perhubungan dalam apa bentuk sekalipun, atas dasar apapun, tidak terkecuali daripada turun dan naiknya..ada masa laju meluncur, tiba di 'jalan tidak rata', di selekoh bahaya, harus diperlahankan jua.. Namun perlahan bukan sebarangan, melainkan untuk menjaga kesejahteraan penunggang, untuk maslahat jangka panjang. Kemudian akan lancar semula..

Ada ketika harus berhenti..tapi tidak bererti roda itu tidak akan berputar lagi..masanya, ketentuannya, segalanya dalam aturan Dia, Yang Maha Esa..

Begitu pula perjalanan ikatan yang kita sebut ukhuwwah fillah..Ada manisnya, tapi tidaklah manis sentiasa..Kadangkala terasa tawar, tetapi hambar segera ditampung bersama..Terkadang juga pahit menyelit sama, namun dek kepahitan itu kita belajar mengemudi emosi dengan lebih 'dewasa'..

Adik-adikku, kapal yang belayar itu perlu 'team' yang saling mendukung, memahami, menghormati, bertoleransi, bersih hati dan saling peduli..supaya jika ribut sekalipun yang merintangi, dapat didepani dengan kesatuan hati..

" Roh-roh itu merupakan kelompok-kelompok yang berbeza-beza, baik jenis dan macamnya. Maka (roh-roh) yang mirip dalam sifat dan akhlaknya, mereka terus akan bergabung (kerana berasa serasi). Sementara yang tidak sama tabiat dan sifatnya, maka ia akan bercerai-berai"
[Hadith riwayat Muslim no 2638]


Moga tidak akan ada perpecahan dalam tautan kerana Allah..

"Dan taatilah Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berselisih, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan kekuatanmu hilang dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bersabar"
[Al-Anfal:46]

Dan semoga kesabaran itu tetap bersama kalian..

Hingga mendung berarak pergi,
Salam sayang. (^_^)


[Rindu sebesar-besarnya buat akhawat gen9 semua..biar jasad terpisah berselerak, hati tetap berpadu, seperti dulu..]

0 comments: