Blogger Layouts

Thursday, April 28

Mentertawakan Janji-janji Pada Diri

Bismillah..


Sekian lama meninggalkan laman ini sepi, tak tertunai janji pada diri..

Entah banyak mana janji ditabur pada diri, tapi berapa banyak pula yang benar-benar ditepati..Seringkali kita berusaha menjadi lebih baik, tapi usaha akhirnya mati sebelum berjaya membaikkan diri..nak berubah tak semudah mengekalkan momentum perubahan itu..lalu disitulah satu persatu janji pada diri dimungkiri..

~Sering merasakan diam itu lebih baik daripada berbicara, biar tiada jiwa yang luka~

Menghadapi turun naik kehidupan sememangnya cukup menguji..bila dibawah, bersusah-payah menjejak atas semula dan bila sudah diatas, mempertahankan diri agar tidak jatuh lagi..usaha yang tidak boleh putus dan menuntut kesabaran yang tinggi sambil meyakini Allah sentiasa ada di sisi..sabar itu tetap ada nilai pada pandangan-Nya biarpun nampak sia-sia di mata manusia..

"Pejuang kalau nak berjaya kena turun ke medan peperangan.."

Benarlah..kalau kita pohon kekuatan, Allah beri rintangan untuk dihadapi..bila pohon kebijaksanaan, Allah beri masalah untuk diselesaikan..bila pohon kejayaan, kena tempuh dulu medan 'peperangan' barulah kejayaan dapat digenggam..kalau awal-awal lagi dah lari, kejayaan itu justeru semakin menjauh daripada kita..

Kadangkala dengan ujian itu Allah nak pesan, di saat kamu lelah dan tersungkur, kamu masih ada Allah di mana kamu boleh sandarkan harapan..Jadi, diri yang yang diuji, tingkatkan kesabaran dan gandakan usaha untuk atasinya..Sentiasalah tersenyum kerana disebalik secebis ujian itu, masih terlalu banyak nikmat yang dilimpahkan-Nya..Semoga Allah tunjukkan jalan keluarnya..

**Ambil masa untuk bermuhasabah..ambil masa untuk mengislah..yang lalu tak dapat diubah, tapi yang mendatang mampu digubah**

Pesan seseorang: "Kenanglah!"

Impertubable~suka untuk jadi itu..
(teringat senyuman Miss Farahnaz bila ditanya sebutan perkataan ini ^_^)

Semoga redha Allah menjadi milik kita..selamanya.
Hingga kalam seterusnya,
Allah yubarik feekum.

p/s: pohon berbanyak kemaafan jika ada janji pada manusia belum tertunai..

0 comments: